Cupcake med ätbara blommor

Publicerat: 2012-06-15 Kl: 08:07:57 | I kategori: Cupcakes

Nu på sommaren finns det ett smidigt sätt att dekorera dina bakverk på, som inte kostar många kronor: nämligen med ätbara blommor! Flera sorter är vanliga i trädgården nu på sommaren, vilken är toppen då du garanterat vet att de inte är besprutade med någonting. Viktigt nämligen att du bara använder dig av obesprutade blommor, annars är de inte direkt ätbara längre. Alla kanske inte smakar så gott, men de går fortfarande att använda till dekoration.


Ett sätt att piffa upp blommorna på är att kristallisera dem, vilket inte alls är svårt. Du penslar blomman med lite äggvita innan du doppar dem i strösocker (som gärna är mixat för att få så små sockerkristaller som möjligt) och sen låter du dem torka ett par timmar, så är det klart sen! Längst ner i detta inlägg hittar du en lista på ätbara blommor.




Här har jag använt mig av kristalliserade blommor för att piffa upp mina cupcakes lite grann. Själva cupcaken har smak av banan och mjölkchoklad och frostingen är chokladmoussen, som jag publicerade häromdagen.





Banan- och chokladcupcakes:
~12 stora alterntivt 24 normalstora

2 ägg
3 dl socker
1-2 väl mogna bananer (antalet beror på storleken)
6 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
½ tsk salt
200 g mjölkchoklad
100 g smör
1¾ dl mjölk

1. Sätt ugnen på 175°C.

2. Smält smöret.

3. Rör banan, socker och ägg till en nästan jämn smet.

4. Blanda ner alla torra ingredienser.

5. Tillsätt smält smör och mjölk.

6. Skär chokladen i grova bitar och vänd sedan ner chokladen.

7. Fördela smeten i muffinsformar, gärna ställda i muffinsplåt.

8. Grädda mitt i ugnen i ca 12-17 min (normalstora muffins) eller 20-25 min (stora muffins). Låt svalna innan de dekoreras.

Chokladmousse:
~12 cupcakes eller 1 lager tårtfyllning

180 gram mjölkchoklad
3 dl grädde

1. Hacka chokladen.

2. Ha i chokladen i en kastrull tillsammans med grädden.

3. Värm grädden försiktigt tills dess att chokladen har smält. Grädden får INTE koka!

4. Häll över i en bunke och låt svalna en stund. Ställ sedan in den i kylen.

5. Låt stå i kylen i minst fem timmar, helst över natten.

6. Vispa upp grädden som vanligt tills den bli fluffig.


20 stycken ätbara
blommor:

* Cikoria
* Daglilja
* Fläder
* Fuschsia
* Krasse
* Lavendel
* Liten tagetes
* Malva
* Perlargon
* Pensé
* Ringblomma
* Ros
* Stockros
* Syren
* Tusensköna
* Viol
* Blåbärsklocka
* Nyponros
* Rödklöver
* Styvmorsviol


Kommentarer
Postat av: Hanna

Vilken bra idé, tack för alla dina fina tips och härliga inspiration!

Svar: Varsågod :)
Maria Lindgren

2012-06-15 @ 22:35:55
URL: http://hannaedman.blogg.se
Postat av: Mathilda - mamma till Amelia :)

Gud så underbara! Det där receptet snor jag :-)

2012-06-17 @ 20:01:28
URL: http://mathildaahokangas.bloggplatsen.se/
Postat av: Jessica

Ååå vilka fina =) O verkar vara riktigt goda, hihi men lite nyfiken hur smakar det med blommor på då? Förstör det inte smaken?

Svar: Jag tog faktiskt bort dem innan jag åt =)
Maria Lindgren

2012-08-10 @ 19:16:20
URL: http://mindrommittliv.blogg.se
Postat av: Jessica

Oki blir nog till att jag gör det också om jag hinner baka nåra med blommor på i år =) Tack för goda recept detta ska iaf prövas.

2012-08-10 @ 19:45:03
URL: http://mindrommittliv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0