Runns chokladtårtbotten

Publicerat: 2012-06-11 Kl: 12:09:13 | I kategori: Tårtbotten

Vissa perioder känns det som att dagarna går alldeles för fort. Så har det varit den senaste tiden, så för att varva ned lite åkte hela familjen till Göteborg en långweekend. Blev ett par dagar fyllda av att bara vara, shoppa lite, fika, gå på Liseberg och Universeum. Ladda batterierna lite. 

Har inte bakat något alls under helgen, så bjuder under tiden på ytterligare ett recept på en tårtbotten. Kallar denna för Runns tårtbotten eftersom ursprungsreceptet kommer från Linda Runn, men jag har ökat mängden kakao något. Det är en saftig och luftig chokladbotten, utan att för den delen bli för mäktig i smaken.


Chokladtårtbotten: 
~20 cm form

50 gram smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
0,75 dl kakao
2 tsk bakpulver

1.Sätt ugnen på 175 grader.  

2. Smält smöret tillsammans med mjölken.

3. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

4. Häll smörblandningen över äggvispet och rör till en jämn smet.

5. Blanda de torra ingrediensernai en separat skål och sikta sedan ner dessa i smeten, rör om med en slickepott.

6. Gräddas i den nedre delen av ugnen i ca 35-40 min. Känn med en provsticka när kakan är klar. Kom ihåg att inte öppna ugnsluckan under de första tjugo minutrarna!
Kommentarer
Postat av: Sabina

Jag älskar den choklad botten

2012-06-11 @ 12:34:34
URL: http://mammastartor.blogg.se/
Postat av: Ellinor

jag är superglad att du lägger ut olika recept på tårtbottnar, för jag ska utmana mig själv till min födelsedag och baka en hel tårta själv :) Så alla de här alternativen är awesome :D

2012-06-12 @ 13:17:27
URL: http://ellinorlundquist.blogg.se/
Postat av: johanna

ska göra en tårta till min skolavslutning imorgon, tänkte göra denhär tårtbotten med chokladmousse och hallon som fyllning. hoppas det blir gott! :)

2012-06-12 @ 15:50:40
URL: http://johannaspalats.blogg.se/
Postat av: Marias cupcakes

Hihi, vilken tur att du tycker det! Är ju inte de roligaste inläggen kanske, men bra att ha :)

Johanna: det låter gott :)

2012-06-12 @ 18:34:52
URL: http://Mariascupcakes.blogg.se
Postat av: Eva

tänkte använda mig av denna recepten imorgon när jag ska göra en hallon/choklad tårta till mig och min pojkvän på vår ett års dag.

men jag undra, vad ska jag göra om jag vill ha den tårtbotten hög? ska jag bara lägga till ägg? behöver jag öka mängd på de andra ingredienserna? :)

Svar: Hej!Nu blir nog detta ett lite sent svar tyvärr :/ denna tårtbotten går att dela i tre bottnar, så det behövs inte tillsättas något.
Maria Lindgren

2014-02-08 @ 23:47:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0