Citroncupcake med vit choklad

Publicerat: 2012-03-04 Kl: 15:41:32 | I kategori: Cupcakes

Tänk att det är mars redan! Tiden går så otroligt fort, men det är kanske inte så konstigt. Med heltidsjobb, två barn, ett hus och en blogg så skulle det inte direkt skada med några fler timmar om dygnet. Men jag trivs med att ha mycket att göra, att gå sysslolös om dagarna är inte direkt min grej ;)

Men mars, som sagt. Snart blir det säsong för en massa olika frukter och bär som man kan inspireras av och använda sig av till bakningen. Tills dess får jag hålla mig till godo med citroner :) Inte så illa det heller egentligen, jag tycker att många av de fräschaste och godaste bakverken faktiskt är de som innehåller citron!



De här cupcakesen blir lätta och luftiga men en tydlig smak av citron. Så goda! Toppade dem med en vit chokladmarängsmörkräm, som fick en perfekt balans mellan vit choklad och smör (vill man ha dem lite sötare så går det att öka mängden vit choklad).






Citroncupcakes:
~12 stycken

75 gram smör, rumstempererat
3 dl strösocker
3 3/4 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1/4 tsk salt
1 citron (endast skalet)
2 ägg
2 1/4 dl standardmjölk

1. Värm ugnen till 200 grader.

2. Vispa ihop smör, socker, mjöl, bakpulver salt och citronskal på låg hastighet, tills att det blir en finsmulig blandning.

3. Vispa ihop ägg och mjölk för hand i en separat skål.

4. Vispa ner tre fjärdedelar av äggmjölken i smulblandningen på låg hastighet. Öka sedan till medelhastighet och vispa till dess att smeten är tjock och slät. Tillsätt resten av äggmjölken och vispa tills smeten är slät.

5. Fyll muffinsformarna till hälften. Grädda dem i 15-20 minuter, tills dess att de fjädrar tillbaka om du trycker på dem med ett finger.

6. Låt svalna innan du dekorerar dem med frosting.


Vit chokladmarängsmörkräm:
~12 cupcakes

90 gram äggvita
180 gram socker
180 gram smör, rumstempererad
100 gram vit choklad

1. Smält chokladen, antingen i ett vattenbad eller i micron. Ställ åt sidan och låt den svalna tills den har nått rumstemperatur.

2. Vispa ihop äggvita och socker. Ställ sedan skålen över ett vattenbad och fortsätt att vispa tills dess att sockret smält.

3. Ta sedan bort skålen och fortsätt att vispa tills skålen har svalnat och du fått en vit och fast maräng.

4. Tillsätt smöret under omrörning, lite i taget. Vispa ordenligt innan du tillsätter mer smör.

5. Vispa ett par minuter tills frostingen har gått ihop sig och blivit len och jämn. Tillsätt då chokladen och vispa någon minut. Redo att spritsas på dina cupcakes!

Kommentarer
Postat av: <3MIRANDA MAMMA TILL ALEXIS. <3

Gud så goda dom ser ut! Håller på planera min sons namn finnig och sånna här vill jag verkligen göra! Gud så gott det lät! :)

Vilken bra blogg du har! Första gången jag är inne här och helt kär är jag!! Älskar att baka men har svårt att komma på vad. :)

2012-03-29 @ 12:04:12
URL: http://mammamiranda.blogg.se/
Postat av: beabanan

Provade på dessa idag, var hur goda som helst!:)

Svar: Härligt =)
Maria Lindgren

2012-09-29 @ 21:02:33
URL: http://beabanan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0