Golden Pumpkin Cupcakes

Publicerat: 2012-11-14 Kl: 12:37:09 | I kategori: Cupcakes

Äntligen blev det lite cupcakes här hemma igen! Eftersom jag är lite insnöad på att baka med pumpa för tillfället så tog jag tillfället i akt att ha i lite pumpa i smeten och visst blev de bra! Tillsammans med en cream cheese frosting smaksatt med vit choklad blev det riktigt gott!
 
 
Har ni inte testat att baka med pumpa än så gör det! Internet svämmar över av recept som innehåller pumpa, eller testa ett av mina =) Tyvärr är inte pumpapuré så lätt att hitta i Sverige (min erfarenhet i alla fall), men det går snabbt att göra sin egen (koka pumpakött, när det är mjukt: häll bort vatten och kör köttet i mixern, klart!). Jag har fryst in min puré så den räcker ett tag, men nu är det snart dags att börja med julbaket så den får nog vänta ett tag sen. Åh vad det kommer bli julbak på denna blogg må ni tro! Men vi väntar liiiite till, om ni inte kan hålla er hittar ni en del del godingar här, mina favoriter som definitivt kommer bakas ett par gånger i år med är dessa och dessa =)
 
 
Pumpacupcakes:
-12 stycken
 
2.5 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 tsk kanel
1/2 tsk ingefära
 
2 ägg
2.5 dl pumpapuré
1.5 dl socker
1 dl ljust muscovadosocker
1 1/4 dl olja
 
1. Värm ugnen till 175 grader. Förbered en muffinsplåt med formar.
 
2. Rör ihop mjöl, bikarbonat, bakpulver, salt, kanel och ingefära.
 
3. I en annan skål vispar du ihop ägg, pumpapuré, socker (båda sorter) och olja.
 
4. Vänd ner de torra ingredienserna i äggblandningen.
 
5. Fyll formarna till hälften, max 3/4. Grädda i mitten av ugnen i cirka 18-20 minuter. Låt svalna ett par minuter innan du lyfter ur dem ur muffinsplåten för att sedan låta dem svalna helt.
 
6. Toppa med frosting (se nedan) och dekorera med pärlor, strössel eller andra dekorationer.
 
Vit choklad cream cheese frosting:
 
250 gram philadelphiaost
60 gram smör (rumstempererat)
150 gram vit choklad
220 gram florsocker
 
1. Smält chokladen försiktigt, helst i ett vattenbad. Låt svalna.
 
2. Vispa samman smör och ost.
 
3. Vispa ner chokladen. Var försiktig så att den inte är för varm så att bladningen börjar smälta.
 
4. Sikta ner florsockret och vispa samman på låg hastighet. Vispa sedan ett par minuter på medelhög hastighet, tills att du får en jämn frosting.
 
 

Kommer ni ihåg smetfördelaren som ingick i vinstpaketet i tävlingen jag hade i samband med bloggens ettårsfirande? Jag hade ju den hemma i väntan på att kora en vinnare och gick och småsneglade lite på den emellanåt och funderade om det var något värt att skaffa. Så för ett tag sen fick jag en förfrågan från CoolStuff om jag ville testa produkten och recensera den, så det var ju perfekt! Jag använde smetfördelaren bland annat när jag bakade dessa cupcakes och kom fram till detta:
 
Positivt:
Mycket lättanvänd. Minimalt med smet som fastnar i själva behållaren, så smeten behöver inte skrapas ur.
Minimerar kladd och spill när formarna ska fyllas.
Fungerar med de flesta smeter som är någorlunda lösa i konsistensen (pannkakssmet står på tur att testas här).
Rymmer cirka en liter vätska, vilket räcker för en smet.
Läcker inte.
 
 
Negativt:
Vissa delar går att köra i diskmaskin, men inte själva behållaren (rekommenderas inte för att inte förkorta livslängden).
 
Kommentarer
Postat av: Cherie | Börja Spring

Vilka underbara bakverk du gör :) Blir riktigt sugen på att baka nu :)

Svar: Tack fina du =)
Maria Lindgren

2012-11-14 @ 18:09:26
URL: http://mammacherie.webblogg.se/
Postat av: Caroline

Hej jag undrar om du rekommenderar smetfördelaren då man oxå vill ha en? :)

Svar: Hej! Ja, jag gillar den =) Blir inget kladd och lätt att få lika mycket i formarna, däremot blir det såklart en till sak att diska ;)
Maria Lindgren

2014-02-12 @ 11:15:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0