Rostade pumpakärnor (Roasted Pumpkinseeds)

Publicerat: 2012-11-24 Kl: 20:32:54 | I kategori: Övrigt

Passade på att rosta pumpakärnor när jag ändå var igång med mitt pumpa-experimenterande. Kan tillägga att dottern tyckte att det var hur kul som helst att sitta och gröpa ur kärnor, så det fick hon gärna göra =) Passade på att smaksätta på tre olika sätt, men min favorit blev varianten med worschester-sås. Riktigt gott och ett bra alternativ till andra sötsaker =) 
 
I roasted some Pumpkin Seeds the other day. I flavoured them in three different ways and my favourite was definitely the worchestersause-version!
 
 
 
Rostade pumpakärnor:
 
1 dl pumpakärnor
1 tsk olja
 
1. Värm ugnen till 175 grader. 
 
2. Skölj pumpakärnorna.
 
3. Blanda pumpakärnorna med olja och eventuell smaksättning i en skål och blanda runt. 
 
4. Bred ut pumpakärnorna på en plåt med bakplåtspapper. 
 
5. Rosta kärnorna mitt ugnen i 20 - 30 minuter, tills att de är lätt gyllenbruna. Rör om emellanåt. 
 
 
Tips på smaksättning:
 
* worchestersås
* chilipulver
* vitlökspulver
Kommentarer
Postat av: Simone - Tårtparadiset

Det är SÅ gott! Brukar göra samma sak varje år, salt är en favorit. Detta år testade jag att köra på lite pepparkakskryddor och det blev faktiskt riktigt gott!

Svar: Åh pepparkakskryddor! Det lät riktigt spännande, ska jag komma ihåg =)
Maria Lindgren

2012-11-24 @ 20:59:27
URL: http://tartparadiset.se
Postat av: Helena

Jag har en pumpa liggande och de kärnorna ska jag rosta. Kanske ska testa nån hot krydda på dem!:)

Ha en bra fortsättning på helgen!

Svar: Tycker jag absolut =) En pumpa liggande? Börja baka ;)
Maria Lindgren

2012-11-24 @ 21:19:44
URL: http://helenassota.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0