Mjölkchokladpannacotta med dajmcrunch (Milkchocolatepannacotta with crunch)

Publicerat: 2012-10-09 Kl: 20:17:00 | I kategori: Dessert

Idag fyller jag år =) Känns som att jag har blivit firad i fyra dagar i sträck (det var uppehåll en dag, men då var det annat kalas som gällde så det blev i alla fall tårta och massa gott) och ni skulle bara veta hur mycket fika jag har fått i mig under dessa dagar... Fler gäster väntar i eftermiddag och i övermorgon, sen tror jag att det räcker för denna gång! I lördags hade bjöd vi på kombinerad bröllopsmiddag/födelsedagsmiddag och i detta inlägg bjuder jag på desserten vi åt då =) Premiärbakade nämligen dessa mjölkchokladpannacotta ur Roy Fares bok Sweet! och vi var alla överens om att de var jättegoda. Kan verkligen rekommendera hans bok, fylld med ganska enkla recept på diverse godsaker tillsammans med riktigt snygga bilder. Jag gillar den!
 
Today is my birthday =) I´ve been celebrating my birthday for four days now and have eaten so many pastries I´ve lost count! I´m expecting more guests today and the day after tomorrow, but then it´s over for this year. This dessert, milkchocolatepannacotta, ended a three course dinner last Saturday. We had ten of our friends and siblings over to celebrate my bithday and our fifth weddinganniversary. It´s light, creamy and chocolaty, a perfect way to end a dinnerparty!
 
 
Just bakböcker är väl någonting man inte kan få för många av... Det är nog bilderna som är mest avgörande om jag köper en bok eller inte. Om det inte finns många bilder eller om bilderna inte har tillräckligt hög kvalité, då blir det oftast inte något köp för mig. Samma gäller bloggar, det är bilderna som tilltalar mig och som avgör om jag kommer tillbaka eller inte. Håller ni med eller vad tycker ni är viktigast?
 
 
 Mjölkchokladpannacotta:
~6 portioner
 
2 gelatinblad
250 gram mjölkchoklad
 5 dl vispgrädde
1/2 dl strösocker
 
1 dubbeldajm
1 dl vispgrädde
 
1. Lägg geltinbladen i kallt vatten.
 
2. Koka upp grädde och socker.
 
3. Hacka chokladen och smält ner den i grädden.
 
4. Smält ner gelatinbladen i chokladgrädden.
 
5. Häll upp i serveringsglas och låt stå i kylskåpet minst tre timmar innan servering.
 
6. Krossa dajmen grovt och vispa grädden.
 
7. Toppa pannacottan med krossad dajm och en klick vispad grädde.
 
Originalrecept från Roy Fares, med en del ändringar av mig.
 
 
Kommentarer
Postat av: Maria

Grattis! Kan hålla med om det med bilderna, även om jag inte direkt är ett proffs på själva utseendet när jag bakar, så tycker jag ändå att det är viktigt att det är mycket fina bilder på bloggar (äger inte så många kokböcker, som fattig student). Dessutom så gör det ju allt så mycket roligare :)

2012-10-09 @ 20:40:16
Postat av: Annie

Detta ser sjukt gott! Måste testa.

2012-10-09 @ 20:41:56
URL: http://www.anniefransen.blogg.se
Postat av: Helena

Grattis på födelsedagen! Hoppas du haft en bra dag:)
Vilken underbart god dessert du bjöd på, mums!

Svar: Tack =) Det har jag ;)
Maria Lindgren

2012-10-09 @ 22:17:10
URL: http://helenassota.se
Postat av: Sandras Matkrypin

Stort grattis! Oj va gott det ser ut :)

2012-10-10 @ 07:36:13
URL: http://www.sandrasmatkrypin.se
Postat av: Sofie Ekblom | foto

Åh gud såg gott!
Med vad fotar du dina bakverk förresten? :)

Svar: Jag har en Canon EOS550 och oftast fotar jag med mitt macroobjektiv: f/1.4 50mm annars med standarsobjektivet. Lagom avancerat för mig just nu =)
Maria Lindgren

2012-10-10 @ 08:55:59
URL: http://sofieekblom.blogg.se/
Postat av: Ella

Smaskigt! Jag håller helt klart med dig om fotona! Kan stå i evigheter i en bokhandel och bläddra bland bak och kok- böckerna och bilderna är helt klart avgörande om jag fortsätter bläddra eller ställer tillbaka bilderna. Och sen kan jag tycka att det skiljer lite i själva bildtypen: kvalitén kan vara super men när det blir för stelt tycker jag inte om bilden lika mycket :) så ja det är nog en hel vetenskap det här! Hur går det med planeringen av bakbloggsträffen? Kram

Svar: Det planeras för fullt! Tiden går lite för fort bara ;)
Maria Lindgren

2012-10-10 @ 15:32:19
URL: http://www.tastebyella.blogg.se
Postat av: Fotograf Shora - fotograf i Linköping

Åh, det här bara måste jag testa! Tack för att du lade upp receptet! ^_^

Svar: Varsågod =)
Maria Lindgren

2012-10-11 @ 17:10:02
URL: http://www.shora-ahmadi.se
Postat av: Kristin @ The Chocolate Box

Grattis i efterskott! :)

Håller med dig vad gäller bilder i bakböcker och bloggar. Jag vill bli inspirerad, och det blir jag inte om det är tråkiga bilder. Har en blogg bara pyttesmå bilder med dåligt ljus, så är risken stor att jag inte kommer tillbaka, även om recepten är bra. Säger inte att de måste vara några mästerverk (mina bilder är inte heller det), men hyfsat bra skärpa och ljus i alla fall :)

Roys bok är riktigt bra, måste ta och pröva detta recept!!

Svar: Visst är det så! Ett recept kan ju aldrig förmedla riktigt samma känsla som en bild kan, oavsett hur bra det kanske är. Men på samma sätt, i alla fall när det gäller bakbloggar, så är ju bra bilder inte tillräckligt om inte recepten fungerar...
Maria Lindgren

2012-10-11 @ 22:48:16
URL: http://www.thechocolatebox.se
Postat av: Erika

Håller absolut med dig! Man vill ju ha en bok som är både fin och som innehåller många spännande recept :) Är förresten ny läsare och måste säga att jag verkligen gillar din blogg! Testade din aftereight tårtfyllning i onsdags och gud så gott det blev! Och poppis också för den delen ;) / Erika

Svar: Åh var roligt! Välkommen hit =)
Maria Lindgren

2012-10-11 @ 23:00:43
URL: http://ewika.blogg.se
Postat av: Emilia - http://pezone.blogg.se

Allt med mjölkchoklad är ju underbart!

2012-10-14 @ 18:56:51
URL: http://pezone.blogg.se
Postat av: Ina

Men hallå hur gått ser och låter inte det där??? Blir ju sjukt sugen. Farligt att gå in på din blogg när man försöket hålla sig borta från sånna frestelser :))

2012-10-15 @ 10:13:23
URL: http://www.inasskapar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0