Triple Chocolate Pannacotta

Publicerat: 2012-10-25 Kl: 19:12:00 | I kategori: Dessert

Sedan jag och min gick tillbaka till att båda jobba heltid och försöka få det berömda livspusslet att fungera, så har helgerna blivit så värdefulla. Det är så mycket som ska hinnas med, men viktigt är även att hinna med det där andra. Att bara umgås, göra något annat än uträtta ärenden och fixa saker. Glömma bort den där "attt göra"-listan, för det är bara att inse: den kommer aldrig ta slut. Någonsin. Nu menar inte jag det så allvarligt och negativt, som det kanske låter, utan jag menar mer att det är viktigt att ibland pausa den där listan och göra något annat emellanåt.
 
En av de sakerna vi försöker hinna med varje helg är en lite godare middag, gärna två eller tre rätter. Jag har sedan tio år tillbaka rivit ur recept ut min mammas och mormors veckotidningar och lägger jag sedan till alla mat- och baktidningar jag själv har köpt så har det blivit en rejäl samling. Det är hög tid att börja testa alla goda recept! Det jag försöker komma fram till är att ni kommer få se fler desserter framöver, för jag tror inte jag är ensam om att vilja laga lite godare middagar på helgen. Eller? Den här blev det sist, Triple Chocolate Pannacotta, en god men lite festligare variant av pannacotta helt enkelt.   
 
 
 
 
Triple Chocolate Pannacotta:
~2 portioner
 
3 dl vispgrädde
1.5 gelatinblad
1 msk vaniljsocker
20 gram vit choklad
20 gram mjölkchoklad/ljus blockchoklad
20 gram mörk choklad
 
0.5 dl vispgrädde
kakao
 
1. Lägg ett halvt gelatinblad i kallt vatten.
 
2. Värm 1 dl vispgrädde. Smält ner en chokladsorterna (börja med den du vill ha i botten) och rör ner vaniljsockret.
 
3. Smält ner det halva gelatinbladet i den varma chokladblandningen.
 
4. Dela upp chokladblandningen i två portionsglas.
 
5. Låt stelna i kylskåpet i cirka 1-2 timmar.
 
6. Upprepa steg 1-5 med de övriga chokladsorterna.
 
7. Vispa grädden och spritsa ovanpå pannacottan. Pudra över lite kakao.
 
 
 
Denna dessert är även mitt bidrag till Månades Sötsak, vars tema denna månad är FREDAG.
Kommentarer
Postat av: frubalken.blogg.se

Kanske inte något man brukar säga men vad fina de var!

2012-10-25 @ 19:55:20
URL: http://frubalken.blogg.se/
Postat av: Sandras Matkrypin

Ser helt fantastiskt ut!

2012-10-25 @ 20:22:56
URL: http://www.sandrasmatkrypin.se
Postat av: Sofia

Vad himla snyggt och proffsigt det ser ut! Gott ser det verkar det också!

2012-10-26 @ 14:19:01
URL: http://bakverket.wordpress.com
Postat av: Kamilla - Mamma till Oscar och Nicole

Jag som älskar både choklad och pannacotta måste ju prova det här! Riktigt snyggt :)

2012-10-26 @ 16:47:11
URL: http://Kamillaaaa.wordpress.com
Postat av: Marias Bakglädje

OJ va fina! Ser jättegott ut ju! :) Jag är en riktig sucker för pannacotta ^_^

Svar: Jag med! Så fort jag funderar på en dessert är det olika varianter av pannacotta jag spontant kommer att tänka på...!
Maria Lindgren

2012-10-28 @ 07:16:39
URL: http://mariasbakgladje.blogg.se
Postat av: Pia

Åh dem var supergoda. Jag tillagade dem igår till mig och maken, efter vår goda plankstek ;-)
Det enda jag kände var att det räcker med en halva utav en halv gelatinblad till 1 dl grädde. Det blir lite för mkt med en halvt gelatinblad.
När jag gör " vanlig " mjölkchokladpannacotta använder jag 1 och ett halvt blad till 5 dl grädde,
och 200 g choklad.
Men annars var det super gott och mina blev lika läckra som dina i dina glass ( jag har samma glas hemma ;-) Tack för att du delar med dig.
Det var inte sista gången jag kommer att tillaga trippel chokladpannacotta. Maken älskade det <3
Må så gott !
Pia

Svar: Kul att höra =)
Maria Lindgren

2012-10-28 @ 20:45:15
URL: http://muffinspia.blogg.se
Postat av: miasfunderingar

Det här måste jag ju prova, det ser kalasgott ut!

Svar: Tycker jag du ska göra =)
Maria Lindgren

2012-11-02 @ 09:52:50
URL: http://miasfunderingar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0