Krispiga cupcakes (Crispy Cupcakes)

Publicerat: 2012-09-05 Kl: 11:13:00 | I kategori: Cupcakes

Häromdagen såg jag ett recept på chokladrutor med marshmallows och chokladcrisp ovanpå och det lät riktigt gott! Tyvärr inte lika gott efter att jag läst receptet så jag gjorde mina egna variant och de blev riktigt goda :) Kladdigt och krispigt med lite tuggmotstånd! 
 
 
 
Kladdkakecupcakes:
~10 stycken
 
2 ägg
2.5 dl socker
3 msk kakao
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
75 gram smör
2 dl mjöl
minimarshmallows
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
 
2. Smält smöret.
 
3. Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt.
 
4. Vispa ner salt, kakao och vaniljsocker.
 
5. Vispa ner smör och mjöl på låg hastighet. Vispa endast tills allt har blandats.
 
6. Fyll muffinsformar (som du placerat i en muffinsplåt) till ungefär hälften, max tre fjärdedelar.
 
7. Grädda i mitten av ugnen i nio minuter. Ta ut dem och lägg på marshmallows ovanpå alla. Lägg dem tätt, jag använde runt 10 minimarshmallows per cupcake. In i ugnen igen och grädda i fyra minuter till. Ta ut och låt svalna.
 
8. Bred över chokladcrispen (se nedan) och låt sedan stelna i kylskåp.
 
Chokladcrisp:
 
 7 dl rice krispies
100 gram smör
200 gram choklad
 
1. Smält chokladen och smöret i micron eller i ett vattenbad.
 
2. Blanda i rice krispies och rör runt tills allt är blandat.
 
3. Bred över chokladcrispen på cupcakesen.
 
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Helena

Ojoj, vad goda de ser ut! Det här receptet ska jag spara och baka till något mysfika i höst.

2012-09-05 @ 15:46:55
URL: http://baklust.blogg.se
Postat av: s p i n d e l t j e j e n (och lilla Pyret i magen)

Oj vad det ser smarrigt ut!! :) Värsta dreggelvarningen här :)

2012-09-06 @ 11:23:26
URL: http://www.spindeltjejen.se
Postat av: Miranda

Uhhh dem tror jeg at jeg vil lave i aften. Har lovet at bage kage til job i morgen.
Hvordan fik du dem til at være delt mht det brune ? Jeg kan se der er forskel i farven. Er det pga den måde de er bagt på eller?
De ser super lækre crispy ud!

2012-09-06 @ 14:50:41
URL: http://mirandastanker.blogspot.com
Postat av: Miranda

Uhhh dem tror jeg at jeg vil lave i aften. Har lovet at bage kage til job i morgen.
Hvordan fik du dem til at være delt mht det brune ? Jeg kan se der er forskel i farven. Er det pga den måde de er bagt på eller?
De ser super lækre crispy ud!

2012-09-06 @ 14:50:41
URL: http://mirandastanker.blogspot.com
Postat av: Marias Cupcakes

Hej Miranda! Jag är inte helt säker på om jag förstår dig rätt, men menar du att botten har blivit "tvåfärgad"? Jag har inte gjort något speciellt, utan de brukar bli så för mig =)

2012-09-06 @ 20:33:59
URL: http://mariascupcakes.se
Postat av: Simone

åh va gott,häftigt med flera nyanser,och krispigt o choklad,mmmm finns nog inte annat ord och beskriva vad som skulle låta om ja tog en tugga av den

2012-09-08 @ 12:38:35
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: miranda

Hejsa
Yes det var farven på chokolade delen. Jeg forsøger mig ad med dem.
Håber det er ok at jeg prøvede at lave dine Rocky Road Cupcakes. jeg vil gerne lægge billeder ud på min egen blog. Det bliver billedere af mine egne, men vil gerne linke til dig mht opskriften.
Det håber jeg er ok? Det er stadig nyt for mig alt det her med at blogge, så håber jeg gør det korrekt og ikke får gjort dig gal?
Jeg opretter indlægget så er du velkommen til at kigge om det er ok med dig. Hvis ikke så sig endelig til så retter jeg det til.
:-) Mvh Miranda

Svar: Hej! Klart det är okey =)
Maria Lindgren

2012-09-11 @ 15:09:39
URL: http://mirandastanker.blogspot.com
Postat av: C

Dreggelnivå level 1000 +

2012-09-28 @ 23:11:42
URL: http://acupofphotos.blogg.se
Postat av: C

Dreggelnivå level 1000 +

2012-09-28 @ 23:11:42
URL: http://acupofphotos.blogg.se
Postat av: Louise

ser jättegott ut!
ungefär hur lång tid tar dessa att göra, inklusive tiden i kylskåpet? Tänkte överraska min mamma med att åka hem till henne med några såna här på hennes födelsedag men det tar en stund att åka så jag skulle behöva veta ungefär hur lång tid det tar :)
tack för en jättbra sida, har definitivt hittat en ny favoritblogg! :)

2012-10-03 @ 13:26:13
Postat av: Louise

och jag tänkte använda muffinsformar i silikon, håller dom formen i såna eller flyter dom ut som i vanliga pappersformar?
och en fråga till; påverkar silikonformarna tiden i ugnen så att de ska gräddas kortare tid?
väldigt tacksam för svar :)

Svar: Hej! Har aldrig bakat cupcakes i silikonformar, så där vet jag faktiskt inte bestämt, men jag kan inte tänka mig att det påverkar gräddningstiden. de tar inte alls lång tid att tillaga, gräddningen är ju bara runt en kvart och crispen blandas ihop jättesnabbt =)
Maria Lindgren

2012-10-03 @ 13:29:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0