Vaniljkola med flingsalt

Publicerat: 2013-12-23 Kl: 15:49:17 | I kategori: Jul

Hur går det för er, är ni fullt uppe med julbestyren såhär dagen före julafton? Jag har lyxen att vara ledig just idag, så kan fixa det sista i lugn och ro. I eftermiddag ska jag baka lite fika och ikväll efter att barnen somnat ska de sista julklapparna slås in och läggas fram under granen. De här dagarna innan julafton är riktigt mysiga, när jag får fixa och förbereda i lugn och ro samtidigt som förväntningarna byggs upp. Det och nöjda barn som får öppna paket och glädjas åt sina klappar, det är nog det bästa.

Här kommer ett sista minuten tips på julgodis i alla fall, om ni inte är färdiga med julgodiset ännu! Det är mitt favorirecpet på kola, men där jag har bytt ut kakaon mot vanilj och strött på lite flingsalt i slutet. Det salta som bryter av det söta är ju så gott och speciellt när det är risk att det blir mycket annat sött under dagen kan det vara gott att bryta av med något salt.
 
 
 
 
Vaniljkola med flingsalt:
~40 stycken

100 gram smör
2 dl vispgrädde
3 1/2 dl strösocker
1 dl sirap
2 msk vaniljsocker
1 msk glukos eller honung (glukos finns bl.a. på ICA Maxi, i bakhyllan)
flingsalt

1. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull.

2. Blanda i resten av ingredienserna (jag tog av kastrullen från plattan när jag gjorde detta).

3. Rör med en visp så att smeten blir slät. Rör sedan bara då och då under kokningen.

4. Koka på medelvärme tills smeten når 123-125 grader (använd en termometer eller testa med hjälp av kulprov (droppa lite smet på ett fat med kallt vatten på, går det att rulla en kula av smeten är den färdig).

5. Häll upp smeten i en smord långpanna, som är ungefär 20*25 centimeter stor. Låt svalna en stund och strö sedan över flingsalt. Ställ kallt och låt stelna.

6. Lyft ur hela kakan till en skärbräda och skär eller klipp lagom stora kolor, som du sen slår in i cellofan eller smörpapper.
Kommentarer
Postat av: coffeeandcupcake.blogg.se

Fina bilder du har på din blogg :) Kolorna låter riktigt goda :)

Svar: Tack =)
Maria Lindgren

2013-12-26 @ 11:34:10
URL: http://coffeeandcupcake.blogg.se/
Postat av: Julia

Låter gott!

2013-12-26 @ 11:36:19
URL: http://juliawetterling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0