Dajmcheesecake

Publicerat: 2013-01-17 Kl: 20:47:14 | I kategori: Dessert

Vet ni, det är något lite annorlunda med detta inlägg. Jag har nämligen inte bakat denna själv utan det är min man som har gjort den! Han bakar inte ofta (läs: aldrig!), men efter att ha surfat runt och hittat receptet på denna så var han mycket bestämd med att vi skulle göra den till nyår. Och till hans födelsedag (som råkar vara idag, så har precis ätit en stor bit igen!). Detta är den godaste frusna cheesecake jag ätit faktiskt, så därför måste jag såklart tipsa er om den! Receptet kommer från Receptcentralen och är inte alls svårt, det kräver bara att du har en diskmaskin eller gillar att diska, eftersom det går en del skålar ;)
 
 
 
Dajmcheesecake:
- 8-10 portioner
 
75 g smör
14 digestivekex

3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
3 äggulor
2 dl strösocker
125 g Philadelphiaost
3 äggvitor
3 pkt dubbeldaim
 
1. Smält smöret.

2.
Krossa digestivekexen.

3.
Häll smöret över kexen och blanda ihop till en smulig massa.

4.
Tryck ut massan i en springform, cirka 24 centimeter i diameter.

5. Vispa grädden med vaniljsocker i en skål.

6. Vispa äggvitor till hårt skum i en annan skål.
 
7. Vispa ägggulor och socker i en stor skål och vispa sedan ner philadelphiaosten.

8. Häll ner den vispade grädden och äggvitorna i den stora skålen och rör ihop allt.

9. Krossa eller skär två av daimpaketen i småbitar och rör i smeten.

10. Häll i smeten över digestivebotten.

11. Ställ kakan i frysen minst 5 timmar.

12. Ta ut cheesecaken 15 minuter innan servering.

13. Hacka det sista daimpaketet och strö på.
Kommentarer
Postat av: Angeliqa

Har ett liknande recept som jag har fått från en vän som fick det av en vän ;) Storfavorit! Har tom fått göra den flera gånger när tjejkompisarna har varit på besök ^^

2013-01-17 @ 21:15:27
URL: http://twitter.com/angekarlsson
Postat av: frubalken.blogg.se

Åh vilken härlig!

2013-01-17 @ 22:06:21
URL: http://frubalken.blogg.se/
Postat av: Annie

Lät ju riktigt gott! Måste göra detta någon gång.

Svar: Tycker jag du ska göra, den är riktigt god =)
Maria Lindgren

2013-01-17 @ 22:11:24
Postat av: Helena

Vilken smarrig cheesecake han fixade till mannen din!:)

Svar: Visst gjorde han =) Skönt att han fortfarande kan överraska ;)
Maria Lindgren

2013-01-22 @ 21:45:34
URL: http://helenassota.se
Postat av: Heléna

Åh det måste jag testa!

2013-02-01 @ 14:28:45
URL: http://hemmahoshelena.blogg.se
Postat av: Anne

Vilken underbar blogg! Har bara kikat runt ett par minuter och har redan hittat en hel drös recept jag måste testa :)

Svar: Åh va roligt! Det är ju det som är meningen med att ha en blogg =)
Maria Lindgren

2013-02-01 @ 20:06:09
URL: http://anhavi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0