Vit chokladpannacotta

Publicerat: 2013-01-04 Kl: 19:55:50 | I kategori: Dessert

God fortsättning på er! Hoppas ni har kunnat fira in det nya året ordentligt och precis så som ni velat! För oss blev det lite improviserat på grund av en magsjuka som ställde till det, men i slutändan blev det ganska bra ändå =) Desserter hanns det med i alla fall, inte mindre än två stycken blev det som avslutning på nyårsmiddagen och det här är den ena.
 
 
Gissar att vi inte var de enda som åt pannacotta på nyår =) Pannacottan är denna vita chokladpannacotta, men jag gjorde lite annorlunda med hallonen denna gång. Kom ihåg att inte snåla med hallonen, kontrasten mellan den söta chokladen och de syrliga hallonen är det som gör att denna efterrätt fungerar gång på gång =)
 
 
Hur gör ni, inleder ni året med massa löften och målsättningar? Jag skippar den biten i år, men jag hoppas att detta blir året då kan jag prioritera mina egna intressen lite mer, och det inkluderar såklart bloggen en hel del! Ett projekt kommer dra igång nu i februari, ett annat projekt ska påbörjas inom kort, sen hoppas jag på att komma iväg på ett flertal mässor under året och förhoppningsvis kommer jag utveckla fotograferandet och receptskrivandet mer. Inga nyårslöften, mer målsättningar =)
 
 
 
Vit chokladpannacotta med hallonspegel:
- 6-8 portioner
 
1 dl hallonsaft
1 dl vatten
250 gram hallon
1 gelatinblad
 
5 dl vispgrädde
100 gram vit choklad
1 tsk vaniljsocker
3 gelatinblad
 
1. Lägg ett gelatinblad i kallt vatten.
 
2. Fördela hallon jämnt mellan glasen.
 
3. Koka upp vatten och saft i en kastrull. Krama ur gelatinbladet och rör ner det i den varma vätskan.
 
4. Fördela saftblandningen över hallonen.
 
5. Ställ in glasen i kylen tills dess att saften stelnat.
 
6. Lägg de resterande gelatinbladen i kallt vatten.
 
7. Hacka chokladen i mindre bitar. 
 
8. Koka upp vispgrädde och vaniljsocker. Smält chokladen i grädden.
 
9. Krama ur gelatinbladen och smält ner dem i grädden. Fördela jämnt över hallonspegeln och låt svalna ett par minuter. Ställ in i kylen ett par timmar för att stelna (minst runt tre till fyra timmar).
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Ons

Målsättningar istället för löften tycker jag låter sunt! Själv glömmer jag alltid att man ska ge någon form av löfte vid 12-slaget så sånt gav jag upp för flera år sen :) Kör mer på din bana, målsättningar och drömmar! Att satsa på sig själv kan inte annat än vara bra iaf :) Hoppas du får ett riktigt bra 2013 men flera målgångar :)

Svar: Tack =) Nej, jag tänker inte heller löften vid tolvslaget, då är jag upptagen med så mycket annat =) Tack detsamma!
Maria Lindgren

2013-01-05 @ 06:28:23
URL: http://www.inasskapar.blogg.se
Postat av: Marie

Vilka fina bilder du har på din blogg och härliga recept!

Svar: Tack =)
Maria Lindgren

2013-01-05 @ 07:11:04
URL: http://maarrre.blogg.se
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Oj oj så gott det ser ut :)

2013-01-05 @ 12:47:09
URL: http://dolphin.blogg.se
Postat av: Receptbyrån

Såg väldigt gott ut.

2013-01-07 @ 22:16:30
URL: http://receptbyran.se
Postat av: Bettan

Gud vad god den ser ut att vara måste testa göra den en dag! Fina bilder du tar också :)

Svar: tack =)
Maria Lindgren

2013-02-02 @ 18:30:12
URL: http://elisabet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0