Rocky Road

Publicerat: 2013-11-24 Kl: 15:45:00 | I kategori: Jul

En vecka kvar till advent, men det struntar jag i! Idag tar jag fram adventsljusstakarna och gör en jansson till middag samt bjuder på fika med rocky road och pepparkakor som bakades tidigare i veckan. Då kanske jag kan hålla mig en vecka med att ta fram resten av pyntet ;)
 
Vaknade igår till en solig morgon med marken och alla växter täckta med frost. Riktigt vackert! Jag tog en promenad och passade på att ladda upp med lite sol, det behövdes verkligen efter den mörka tid vi precis har haft. Kanske, kanske kan vi till och med hinna få en vit jul i år!
 
One week left, then it´s finally December! Feels like I´ve been waiting for ever! Then it´s officially OK to start preparing for Christmas, with all the food, decorations and baking. Can I tell you a secret? I have already started! I couldn´t help myself.. So therefore I give you this recipe of rocky road, one of my favourite treats when it comes to Christmas! English reciepe further down!
 
 
 
Och julbaket har jag tjuvstartat med oxå! Det är liksom ingen hejd på mig... Men som jag har förståt via facebook och instagram så är ni många många som redan är igång med julbaket =) Premiärjulbaket för mig blev i år rocky road! Har inte riktigt varit nöjd med det recept jag använt innan, eftersom chokladen blev så hård, men detta problem finns inte alls med detta recept! De blir aningen sötare, men fördelen med det är att man inte överäter sig på en gång ;)
 
 
 
 
Rocky Road:
 
200 gram mjökchoklad
200 gram mörk choklad
25 gram smör
1 burk sötad kondenserad mjölk
200 gram dumle
2-3 nävar minimarschmallows
1.5 dl saltade jordnötter
1 dl pistagenötter
 
1. Smält chokladen och smöret över ett vattenbad eller försiktigt i micron.
 
2. Blanda samman med den kondenserade mjölken och låt svalna något.
 
3. Skär dumlen i mindre bitar. Rör ner dem i chokladen tillsammans med marschmallowsen och nötterna.
 
4. Bred ut blandningen på ett bakplåtspapper, så att det är cirka två centimeter tjockt, och ställ in i kylen för att stelna ett par timmar.
 
5. Skär i rutor och förvara sedan i kylen.
 
Recept: Hembakat 7/13.
 
 
Rocky Road:

200 gram milk chocolate
200 gram dark chocolate
25 gram butter
400 ml sweetend condensated milk
200 gram dumle (or other soft caramel)
2-3 dl marschmallows (the mini version)
1.5 dl salted peanuts
1 dl pistachios
 
1. Melt chocolate and butter in a dubble boiler.
 
2. Stir down the condensated milk and let it cool for a couple of minutes.
 
3. Chop the dumle and add it to the chocolate, together with the marschmallows and peanuts. MIx it well.
 
4. Smear out the chocolate on a baking sheet, so that the mixture is about two centimeters thick. Put in the refrigerator for a couple of hours, then cut the chocolate into cubes.
Kommentarer
Postat av: Louise

Hej, har en fråga om man kan frysa ner dessa? Brukar alltid göra julgodis till min dotters dagisfröknar. Men jag i år har jag inte tid att göra godiset nån dag innan det ska överlämnas utan en tanke är att göra det i veckan och då ev frysa in det. TACK! för en mkt mysig och inspererande blogg. :) Louise

2013-11-25 @ 11:27:56
Postat av: Marias Cupcakes

Hej!
Tack för de fina orden =)

Jag skulle tro att de går alldeles utmärkt att frysa in, har själv tänkt göra det!

2013-11-25 @ 13:27:52
URL: http://mariascupcakes.blogg.se
Postat av: Emma Grann - Pluggar till FOTOGRAF

Åh önskar att jag inte var nötallergiker :(

2013-11-28 @ 21:41:29
URL: http://emmagrannfotografi.blogg.se/
Postat av: Elin

Åh, rocky road är alldeles för gott!

2013-11-28 @ 21:50:30
URL: http://stylingbyeliin.blogg.se
Postat av: Hanna Karlsson

Åh så gott!

2013-11-28 @ 21:51:56
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Johanna - A dream as a model ♥

gott :)

2013-11-28 @ 21:53:45
URL: http://jonza.blogg.se
Postat av: Emilia

Det är fint med frost.
Vad fina bilder!
Gott! :)

Svar: Visst är det =) tack!
Maria Lindgren

2013-11-28 @ 22:00:36
URL: http://miadiana.blogg.se/
Postat av: Robin

Jag tänkte precis ställa samma fråga som Louise gjorde. Men jag har för mig att det ska gå att frysa Rocky Road, för en polare gjorde det föra julen nämligen =)

2013-11-28 @ 22:03:32
URL: http://thegamingground.com/
Postat av: Cecilia Westerberg

Vilket skimmer det blir av lite frost. LOVELY!

2013-11-28 @ 22:06:08
URL: http://cresultat.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0