Saffranscupcakes

Publicerat: 2011-12-20 Kl: 16:23:28 | I kategori: Jul

Förra året blev det inte så mycket bakat med saffran, då var jag gravid och upptäckte när jag höll på att göra lussekatter att jag inte tålde lukten av saffran. Inte det minsta! (Envis som jag är så gjorde jag ändå klart lussekatterna, men det tog emot ska ni veta!) I år går det bättre, även om det faktiskt fortfarande tar emot lite grann. Saffranscupcakes har jag velat göra länge och nu äntligen blev det av! Verkligen goda tillsammans med toppingen, som bryter av fint (så snåla inte med den på cupcakesen är mitt tips!).

4 dagar kvar till jul nu, helt galet! Här i huset är det mesta under kontroll i alla fall. Alla klappar är köpta och inslagna, det mesta av maten är inhandlad, granen är klädd, frysen är full med fikabröd och köttbullar, snön har kommit. Julgodiset däremot är det värre ställt med, det har på något mystiskt sätt minskat drastiskt de senaste dagarna ;p Hoppas ni har det bra mitt i julbestyren ni med, och tack för att ni tittar in här emellanåt =)





Saffranscupcakes:
~12 stycken

100 gram smör
2 dl mjölk
1/2 gram saffran
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Smält smöret och tillsätt mjölken.

3. Stöt saffran tillsammans med en nypa socker i en mortel.

4. Vispa ägg, socker och saffran poröst. Rör ner hälften av mjölkblandningen.

5. Blanda samman mjöl och bakpulver. Rör ner det i smeten och rör sedan ner resten av mjölkblandningen.

6. Fördela smeten i formarna. Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter. Låt svalna.

Cream Cheese Frosting:

3 dl florsocker
100 gram färskost
50 gram smör
1 tsk vaniljsocker

1. Blanda samman alla ingredienser i en bunke och vispa samman. Vispa någon minut extra efter att alla ingredienser gått ihop, för att få smeten lite fluffigare. Sikta gärna ner florsockret för att undvika eventuella klumpar. Spritsa eller bred frostingen över cupcakesen.
Kommentarer
Postat av: [email protected]

vad fint! var har du köpt namnskyltarna?

2011-12-20 @ 17:23:41
URL: http://mammahjarta.blogg.se/
Postat av: Marias cupcakes

Hej!

Skyltarna och muffinsformarna är ett set som jag köpte från www.kakburken.se

2011-12-20 @ 20:10:10
URL: http://mariascupcakes.blogg.se/
Postat av: Mette

Jag önskar dig desamma Maria! :D

2011-12-20 @ 20:13:32
URL: http://mirabell.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jättefina cupcakes! Så juliga och härliga, och väldigt fina skyltar, skulle inte tacka nej till att bli bjuden på sådana fina godingar :)

2011-12-21 @ 19:53:50
URL: http://alovelycake.blogspot.com
Postat av: Vardaxlyx

Så söta cuppisar du har gjort =)

Kramkram

2011-12-22 @ 09:56:10
URL: http://vardaxlyx.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0