Vanilj- och körsbärskaka

Publicerat: 2011-07-31 Kl: 23:21:42 | I kategori: Mjuka kakor

I helgen som var så bakade jag denna kaka med smak av vanlig och körsbär, garnerade med sockrade körsbär. Smöret är här utbytt mot kesella. Jag använde mig utav vaniljkesella eftersom jag ville att kakan skulle smaka tydligt av vanilj.




Vanilj- och körsbärskaka
~1 kaka

3 ägg
2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker (alt 1 tsk vaniljpulver)
1 krm salt
1 1/2 dl kesella (alt vaniljkesella)
Ca 2 dl körsbär

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form.

2. Vispa ägg och socker tills det blir vitt och luftigt.

3. Blanda ihop vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt i en separat skål. Blanda ordentligt.

4. Ha ner mjölblandningen i äggsmeten och rör om. Ha i kesellen och vispa till en jämn smet.

5. Dela körsbären och ta bort kärnorna. Ha i körsbär efter smak, jag körde lite på fingertoppskänsla. Spara några till garnering. Vänd ner i smeten. 

6. Fyll formen. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 30 minuter, tills kakan inte längre är kladdig. Låt svalna.

Vaniljfrosting:
100 gram philadelphiaost
50 gram smör
3 tsk vaniljsocker (alt 1 tsk vaniljpulver)
5 dl florsocker

7. Vispa ihop ost, smör, vaniljsocker och florsocker till en jämn massa. Ett tips är att låta smöret stå framme ett tag innan så att det har hunnit blivit mjukt. När kakan har svalnat är det bara att bre över glasyren.

Sockrade körsbär:
Körsbär
Citronsaft
Strösocker
 
8. För att garnera med sockrade körsbär: doppa körsbären i citronsaft innan de rullas i strösocker.
Kommentarer
Postat av: Henrik Stigell

Mums!

2012-01-20 @ 15:55:19
URL: http://www.familjen-stigell.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0