Kladdkaka, marschmallows och jordnötter

Publicerat: 2011-11-02 Kl: 23:06:25 | I kategori: Cupcakes

En alldeles underbar kombination! Lite kladdigt, sött och jättegott :)





Kladdkakecupcakes:
~10 stycken

2.5 dl strösocker
2 st ägg
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
75 gram smör
2 dl vetemjöl
minimarshmallows

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Fyll en muffinsplåt med muffinsformar.

3. Smält smöret.

4. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner resterande ingredienser, med smält smör och vetemjöl sist.

5. Fyll formarna till ungefär 1/2. Grädda i mitten av ugnen i cirka 12 minuter, lite beroende på hur kladdig du vill att muffinsarna ska vara.

6. Ta ut plåten med muffinsarna och fyll groparna med minimarshallows (jag hade tre i varje). Ställ in i ugnen någon minut till, tills att marshmallowsen svällt upp och fått lite färg. Låt svalna.

Jordnötsfrosting:
~12 cupcakes

225 gram smör, rumsvarmt
50 gram färskost
1 msk kakao
6 dl florsocker
3 msk hett vatten
4 msk jordnötssmör

1. Vispa smöret och osten fluffigt. 

2. Vispa ner kakaon.

3. Vispa ner florsockret och det heta vattnet. När allt är blandat vispar du ner jordnötssmöret.

Kommentarer
Postat av: Nina

WOW! Dessa ska jag prova, och din blogg ska jag tipsa en kompis om, hon är tokig i cupcakes! ;)

2012-01-11 @ 19:21:22
URL: http://ninah.blogg.se/
Postat av: LInnea

Dem ser riktigt goda ut!! Men jag undrar var di köper minimarshmallows?

2012-01-11 @ 20:34:17
Postat av: Marias cupcakes

Hej!

minimarschmallows har jag köpt och ICA Maxi och har för mig att jag har sett det på Willys oxå. En lite mindre påse som finns i godishyllan.

2012-01-11 @ 21:52:16
URL: http://mariascupcakes.blogg.se/
Postat av: Nora

Hejsan!



Jag älskar din blogg! Min fingrar vill gå ner i köket och bara baka, baka, baka!! Hahah, de känns underbart fast jag tror jag ska läsa lite till på din blogg först. Jag får ju så mycket inspertion :D Jag tänkte lite på de här muffinsarna (cupcakesen) med jordnötter, de ser väldigt goda ut men jag tål inte jordnötter :/ kan man skippa dom eller blir de inte samma effekt då?? Kram //Nora

2012-03-31 @ 14:16:05
URL: http://bozzeboo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0