Red Velvet Cake

Publicerat: 2011-10-29 Kl: 14:42:25 | I kategori: Tårtor

Jag har länge velat göra en red velvet tårta. Jag måste dock säga att den inte alls var i min smak, alldeles för söt. Tycker som sagt inte om när bakverk blir för söta. Den gick dock hem hos de övriga i sällskapet (förutom min man som inte ville smaka ens eftersom han tyckte att färgen var äcklig (!) ). Receptet kommer från Hummingbird Bakery.

Eftersom jag gjorde denna kaka till min svägerska som nyss fyllt år, så får den bli mitt bidrag till Månadens sötsak, vars tema denna gång var just "ge bort".





Red Velvet Cake:
~1 tårta alternativt 24 cupcakes

120 gram osaltat smör, rumstempererat
300 gram strösocker
2 ägg
20 gram kakao
3 msk röd hushållsfärg
1 tsk vaniljpulver
2 1/2 dl filmjölk
300 gram mjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
3 tsk vitvinsvinäger

1. Värm ugnen till 175 grader.

2. Vispa samman smör och socker med en elvisp på medelhög hastighet tills smeten är välblandad, lätt och fluffig. Vispa sedan på hög hastighet, tillsätt ägget och vispa sedan tills allt är väl blandat.

3. Blanda kakao, röd hushållsfärg och vaniljpulver i en separat skål. Tillsätt blandningen i äggsmeten och blanda tills smeten fått en jämn färg och konsistens.

4. Blanda ner filmjölk och mjöl i omgångar med hälften åt gången. Vispa tills smeten blivit slät.

5. Vispa på låg hastighet ned salt, bikarbonat och vinäger. Höj sedan hastigheten och bearbeta smeten i ytterligare ett par minuter.

6. Dela upp smeten i tre smorda formar med ungefär 20 centimeter i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen i ungefär 25 minuter. Låt svalna.

7. Montera ihop med färskostglasyr mellan bottnarna och runom tårtan.


Färskostglasyr:

600 gram florsocker, siktat
100 gram osaltat smör, rumstempererat
250 gram naturell färskost (ex philadelphia)

1. Vispa ihop smör och florsocker. Tillsätt färskosten och vispa tills allt är väl sammanblandat.

2. Fortsätt sedan att vispa i ungefär fem minuter, tills glasyren är lätt och fluffig.

Kommentarer
Postat av: Jennie- Inredningsglad småbarnsmamma

Väldigt fin i alla fall!

2011-10-30 @ 06:53:09
URL: http://kampan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0