Persikomousse

Publicerat: 2012-06-21 Kl: 21:25:03 | I kategori: Fyllningar (tårtor & cupcakes)

Äntligen kommer receptet på persikomousse som jag använde i rostårtan. Det har varit mycket på jobbet den senaste tiden så jag har nästan sovit bort hela kvällarna och när jag inte gjort det så har det varit planering och förberedelser inför sommaren. Men nu så! =)
 
Jag gillade verkligen denna mousse, som ursprungligen är ett recept från Linda Lomelinos bok, men som jag anpassade lite för att passa mig bättre. Frisk och god smak av persika blev det. Det som är bra är att du kan förbereda kompotten i förväg, så att när det väl är dags att göra moussen är det bara att blanda ihop den med grädden, så är den klar sedan. Härligt va :)
 
 
 
Persikomousse:
~1 lager tårtfyllning, 20-24 centimeter
 
250 gram persika i bitar
1 1/2 msk vatten
1/2 dl syltsocker
1/4 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde
1-2 msk marsánpulver
 
1. Blanda persika, vatten, syltsocker och vaniljsocker i en kastrull.
 
2. Låt koka upp och rör om emellanåt.
 
3. Låt kompotten sjuda i ungefär 10-15 minuter, tills dess att persikan är mjuk och kompotten har gått ihop.
 
4. Häll över i en ren burk och förvara i kylen. Hit kan du förbereda ett par dagar innan du ska fylla tårtan.
 
5. Vispa grädden hårt.
 
6. Blanda ihop persikokompotten och grädden med hjälp av en slickepott.
 
7. Blanda ner marsánpulver efter behov, tänkt på att pulvret sväller efter en stund.
 
8. Låt stå i kylskåpet ett par timmar innan du fyller tårtan.
 
 
Denna mousse blir mitt bidrag till månadens sötsak denna gång, vars tema är friskt!
 
 
Kommentarer
Postat av: Johanna

Mums vad gott med persikomousse! Blev riktigt sugen på att testa denna :)

Svar: Den är jättegod :)
Maria Lindgren

2012-06-23 @ 21:05:45
URL: http://alovelycake.blogspot.com
Postat av: Kristin @ The Chocolate Box

Har aldrig sett recept på persikomousse förut - låter supergott! :)

2012-06-24 @ 01:53:05
URL: http://www.thechocolatebox.se
Postat av: Hanna

Persikosmak var något nytt, det får man prova! :)

2012-06-25 @ 00:05:00
URL: http://hannaedman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0