Chokladbotten

Publicerat: 2012-05-20 Kl: 15:16:15 | I kategori: Tårtbotten

Saftig chokladtårtbotten. Recepet ger en botten som går utmärkt att dela i tre delar. Receptet är för en form som är 24 centimeter i diameter.

Saftig chokladbotten:
~24 centimeter

0.5 dl kakao
0.5 dl kokande vatten
225 gram smör, rumstempererat
2.75 dl socker
4 ägg
3.25 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

1. Värm ugnen till 175 grader.

2. Blanda kakao med kokade vatten.

3. Blanda ner smör och socker och vispa ett par minuter.

4. Vispa ner ett ägg i taget, vispa en stund mellan varje.

5. Blanda mjöl och bakpulver i en separat skål med en gaffel. Vänd sedan ner möjlblandningen i äggsmeten.

6. Häll smeten i en smörad och bröad form med en krage av bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i cirka 35 minuter. Öppna inte ugnen under de första 20 minutrarna, det kan göra så att botten sjunker ihop.



För att anpassa receptet till en form som är 20 centimeter i diameter så är det bara att halvera receptet och grädda i ungefär 30 minuter.
Kommentarer
Postat av: Anonym

Varför visar du inga bilder på tårtbottnena =) ?

2012-05-20 @ 18:08:59
Postat av: Marias cupcakes

Jag har inte bakat några. När jag gör en tårtbotten som jag inte lagt upp än så kommer jag såklart ta en bild, men jag vill inte göra en tårtbotten bara för att kunna ta en bild. Känns som slöseri med tid och ingredienser.

2012-05-21 @ 08:47:55
URL: http://mariascupcakes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0