Minicupcakes med hallon och vanilj

Publicerat: 2012-05-19 Kl: 20:56:46 | I kategori: Cupcakes

Den här veckan har försvunnit i rasande fart, verkligen! Kan hänga ihop med att jag har sovit lite mer än vanligt, kroppen är liksom tröttare på något sätt. Det är nog inte så konstigt när jag tänker efter, har varit mycket inbokat och ett högt tempo den sista tiden, då är det kanske inte så konstigt att kroppen säger ifrån. Den här helgen har jag varit långledig och kunnat ta igen mig lite, riktigt skönt! Nu jobbar jag bara heltid två veckor till, sen kommer jag bara jobba 80% resten av sommaren, fram till semestern. Tänk, en hel dag till ledig i veckan, känns helt underbart!



Bakat har jag gjort i alla fall. Att stå själv i köket och baka och se något fint och gott växa fram i ugnen är lite lugnande på något sätt. Det var länge sen jag gjorde cupcakes och längtade faktiskt efter att baka cupcakes igen. På samma sätt som jag kan längta efter att baka macarons har jag nu börjat längta efter att baka cupcakes. Helt galet, jag vet.



Provbakade dessa söta små saker i alla fall. Ska baka dem till nästa helg, men i en något barnvänligare variant, och ville prova kombinationen. Kändes smart att göra det lite i förväg, istället för att tätt inpå, som jag oftast gör. Dottern fick agera provsmakare och nog fick de godkänt alltid =) Använde ett recept på vaniljcupcakes som jag använt förut, med skillnaden att jag tillsatte hallon denna gång.
 




Vanilj- och halloncupcakes:
~12 vanliga alternativt 24 små

2 1/4 dl vetemjöl
1.5 dl socker
1 1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
75 g smör, minst rumsvarmt
1 dl mjölk
1 ägg
1 tsk vaniljpulver
hallon

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret.

3. Häll i hälften av mjölken och blanda smeten slät.

4. Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver.

5. Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat.

6. Placera ett hallon i varje form om du gör minicupcakes och fyll sedan på med smet till ungefär hälften av formen. Gör du vanliga cupcakes så fyll formarna till hälften först, stick sedan ned några hallon i varje form.

7. Grädda i ugnen i cirka 15 minuter för minicupcakes, 17-23 minuter för vanliga.

8. Spritsa på marängsmörkrämen när de svalnat (se recept nedan).



Hallonmarängsmörkräm:

2 äggvitor
100 gram socker
120 gram smör, rumstempererat
50 gram hallon
rosa pastafärg

1. Vispa upp socker och äggvitor lite snabbt i en värmetålig skål. Fortsätt vispa över ett vattenbad tills dess att allt socker har smält.

2. Ta bort skålen från värmen och fortsätt att vispa tills dess att smeten har svalnat och har blivit vit och fluffig.

3. Tillsätt smöret, lite i taget. Fortsätt hela tiden att vispa. När allt smör är tillsätt så vispa ytterligare ett par minuter, tills dess att smörkrämen helt har gått ihop och blivit slät.

4. Mosa hallonen med en gaffel eller med en mixer. Sila bort kärnorna.

5. Blanda ner hallonpurén i smörkrämen och vispa tills allt har gått ihop. Vill du få en starkare rosa färg kan du ha i några droppar rosa pastafärg.





Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh så fina! Rena drömmen ju.

2012-05-19 @ 21:20:45
URL: http://joherman.blogg.se/
Postat av: Ida

åh, denna marängkräm måste jag testa att göra! Verkar hur god som helst! :) fast kanske med blåbär i stället för hallon! :p

2012-05-19 @ 21:35:34
URL: http://enjoylifeforreal.blogg.se/
Postat av: Sabina

Super fina

2012-05-19 @ 21:44:24
URL: http://mammastartor.blogg.se/
Postat av: Åsa K

Underbara!! Vilken tyll har du använt?

2012-05-22 @ 14:03:04
Postat av: Marias cupcakes

Hej!

Jag har använt tyllen 2D från Wilton.

2012-05-22 @ 16:52:25
URL: http://mariascupcakes.blogg.se/
Postat av: Anja

Superfina!

Hur är den barnvänliga varianten? Skulle gärna baka dem imorrn bitti :)

2012-05-25 @ 18:45:01
Postat av: Marias cupcakes

Den barnvänliga varianten kommer jag toppa med en cream cheese frosting, smaksatt med hallon. Den toppingen brukar gå hem hos barn :)

2012-05-25 @ 19:46:07
URL: http://mariascupcakes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0