Smore´s Brownies

Publicerat: 2012-11-09 Kl: 13:29:31 | I kategori: Brownies/Blondies

Det här receptet gjorde att jag nog la på mig ett kilo eller tre. Visst, inte receptet i sig, men resultatet av det. Söta, kladdiga, sega, chokladiga brownies. Inte dumt det inte. Jag har stött på olika varianter av smore´s lite varstans och ville testa kombinationen av kex, choklad och marschmallows, för att se om det är så gott som alla påstår. Och visst var det det. 
 
 
Fluffen betedde sig inte riktigt som jag ville, utan tog sig upp genom browniesmeten på ett par ställen. Oförskämt kan jag tycka, men inte hjälpte det mig för det ;) 
 
Måste erkänna en sak. Jag har nästan glömt bort att blogga de senaste dagarna. I helgen som var så skaffade jag mig äntligen en egen dator, så kvällarna denna vecka har gått åt till att fylla den med sånt jag tycker är roligt. Och med roligt menar jag det mesta som är mat-, bak- eller fotorelaterat. Bara photoshop som fattas nu =) Misstänker att jag kommer få svårt att övertala tomten om att jag har varit såååå snäll i år, även om jag har det. Lovar ;)
 
 
 
Och vet ni vad. Nu har jag skaffat twitter oxå. Varför inte liksom ;) Så vill ni följa mig där få ni hemskt gärna göra det, har lite skralt med följare där just nu ;) Inte bara fokus på bakning där utan även matlagning och lite allt möjligt. Heter MariaCupcake där! Men här får ni receptet på browniesen. Jag rekommenderar att ni läser igenom receptet innan ni börjar, eftersom det är flera olika moment, så att det går lite smidigare. 
 
 
Smore´s Brownies:
*25-30 bitar
 
200 gram digestivekex
100 gram smör
 
1 burk marschmallowfluff (alternativt vanliga marschmallows)
 
250 gram smör
5 dl socker
4 ägg
1.5 dl kakao
2.5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
 
 
1. Värm ugnen till 175 grader.
 
2. Smält smöret (100 gram).
 
3. Krossa kexen tills att de bara är smulor. Blanda ner smöret och blanda väl.
 
4. Smörj en ugnsform som mäter cirka 25*25 centimeter.
 
5. Tryck ut kexsmulorna i botten av formen. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka fem minuter. Ta ut och låt svalna något.
 
6. Bre ut marschmallowsfluffen ovanpå kexsmulorna. Grädda någon minut tills att du ser att fluffen flyter ut lite och jämnar till sig. Använder du vanliga marschmallows så brer du ut dem jämnt (om de är stora skulle jag rekommendera att du klipper dem i mindre bitar först) och sedan gräddar du plåten tills dess att marschmallowsen smält och runnit ut. 
 
7. Dags att börja med browniesmeten! Denna kan du påbörja (kanske rentav göra färdigt) samtidigt som du gräddar kexbotten. 
 
8. Smält smöret.
 
9. Vispa ihop smör och socker. 
 
10. Vispa ner ett ägg i taget. Vispa en liten stund mellan varje ägg.
 
11. Tillsätt de torra ingredienserna och blanda runt. 
 
12. Grädda i mitten av ugnen i ungefär 45-50 minuter. (Den långa gräddningstiden beror på att det är mycket browniesmet). Den kommer fortfarande vara ganska kladdig när den är färdig. 
 
13. Låt svalna i formen och ställ sedan in hela formen i kylskåpet för att stelna till sig ordentligt. Skär i rutor.
 
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0