Päronmousse

Publicerat: 2012-10-02 Kl: 09:33:59 | I kategori: Fyllningar (tårtor & cupcakes)

Då kör vi oktober då! Är det någon annan som tycker att dagarna bara rusar iväg? Tyckte inte det var länge sedan jag satt och skrev om min semester i var och varannat inlägg och nu är vi halvvägs (eller nått sånt) genom hösten... Men oktober är en rolig månad! Flera födelsedagar (bland annat min, hihi) att fira, halloween och en publicering i ett magasin att se fram emot ;) 
 
Men först kör vi päronmousse, en supergod tårtfyllning! Hade den bland annat i denna tårta tillsammns med skivade (konserverade) päron och aftereightmousse, mums mums!
 
 
Päronmousse:
~1 lager tårtfyllning 20 cm-24 cm
 
2 dl päronkräm
2 msk marsanpulver
3 dl vispgrädde
ev grön färg (rekommenderar pastafärg!)
ev päronessence
 
1. Blanda ner marsanpulver i päronkrämen och låt svälla lite.
 
2. Vispa under tiden grädden. Vänd sedan ner grädden i päronkrämen.
 
3. Om du vill, rör ner essence och/eller färg för att få en djupare smak/färg.
 
Fungerar med alla krämer!
 
Kommentarer
Postat av: Gila Joanna

Päronmousse låter riktigt gott! :)
Ja, dagarna bara rusar iväg! Känns som om semestern bara är några veckor tillbaka.

2012-10-02 @ 12:31:04
URL: http://gilajoanna.blogg.se
Postat av: Jennie

Din blogg har gett mig sån inspiration, du skriver på ett sätt som är lätt att förstå. Keep goin! Jag ska göra tårta till min väns b-day party på lördag, är sugen på aftereightmoussen o päronfyllningen ihop.. Två lager o sen med vaniljfrosting runt om hela tårtan? Bör jag ha en tårtbotten överst då o spackla direkt på den? Jättetacksam för svar :) Kram

Svar: Vad glad jag blir av dina ord, tack! Jag försöker beskriva recepten så enkelt som möjligt, avskyr själv när jag ska baka efter ett recept och hela tiden får fundera på vad som egentligen menas... jag tycker du ska ha en tårtbotten överst, det blir nog både lättare och snyggare då! Alla recept i tårtbottenkategorin här till vänster går bra att dela i tre delar, så det blir lagom till en tårta med två fyllningar. Hoppas tårtan blir bra =)
Maria Lindgren

2012-10-11 @ 15:39:05
URL: http://Leonsmammas.blogg.se
Postat av: Therese

vilken inspiration man får när man läser din blogg. och vad många goda recept du hade.
jag fastnade för päronmoussen men det jag undrar är vilken päronkräm använder nu??
ska man köpa päronkräm man äter till frukost eller ska man köpa päronkräm på barnmatsburk?? eller finns det andra sorter som du använder.??
tack för den fina sidan,

Svar: Hej! Jag använde mig av Kiviks päronkräm. Det går att använda päronpure (barnmat) oxå, men då får man nog använda sig av ett annat recept.
Maria Lindgren

2012-10-17 @ 21:15:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0