Cupcakes i guld & svart

Publicerat: 2013-02-07 Kl: 09:58:00 | I kategori: Cupcakes

Vissa perioder under året är det som att alla fyller år samtidigt och varje helg är det minst en person som ska firas. En sådan period befinner vi oss i just nu och det är kalas var och varannan dag. Men jag klagar inte, då finns det tillfälle att baka och äta massa gott och passa på att umgås med de man tycker om =)
 
Dessa cupcakes gjorde jag till en födelsedag som var nyligen. Ett av mina favoritrecept, som hunnit bli väl beprövat vid det här laget. Smakerna var bestämda i förväg, men utseendet fick jag fria händer med så då blev det lite sobert med svart och guld! Rosor är ett snabbt och lätt sätt att dekorera cupcakes, samtidigt som de ser lite mer avancerade ut (här hittar ni ett inlägg om hur man gör dem!).
 
Formar från Siluett of Sweden, mjuk pärla i guld från DrOetker, assiett från Ib Laursen.
 
Smakerna? Vanliga kladdkakecupcakes med en whipped cream cheese frosting smaksatt med päron. Har du inte päronessens hemma så är frostingen jättegod att äta som den är med! Enkelt, men gott.
 
Kladdkakecupcakes:
~10 stycken

2 ägg
2.5 dl socker
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
75 gram smör
2 dl mjöl

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Smält smöret och ställ åt sidan.

3. Vispa socker och ägg poröst.

4. Vispa ner salt, kakao och vaniljsocker i äggsmeten.

5. Vispa ner mjöl och smör på låg hastighet. Vispa bara tills allt har blandats.

6. Fyll dina formar till ungefär hälften med smet.

7. Grädda mitt i ugnen i 12-13 minuter beroende på storlek.
 
 
Whipped Cream Cheese Frosting:
 
300 gram philadelphiaost
3 dl grädde
1 knivsudd bakpulver
1 tsk vaniljpulver
2 dl florsocker
päronessens

1. Vispa grädde och bakpulver hårt.

2. Blanda philadelphia, vaniljpulver och florsocker i en skål. Vispa samman på låg hastighet tills allt har gått ihop.

3. Blanda ihop båda smeterna och vispa på låg hastighet tills frostingen är fluffig. Blanda i ett par droppar päronessens (smaka dig fram tills du får en lagom smak).

4. Spritsa dina cupcakes! Vill du inte göra rosor så hittar du tips på hur du kan spritsa dina cupcakes här =)
Kommentarer
Postat av: Sabina mammastårtor

Jag älskar dem!!

2013-02-07 @ 11:18:19
URL: http://www.mammastartor.blogg.se
Postat av: Malins ~ Inredning och annat

Gud så snygga! Mina cupkakes som jag precis lade ut på min blogg såg helt plötsligt jättefula ut, jämför med dina fina, haha!

2013-02-07 @ 12:30:07
URL: http://malinlindstroms.blogg.se
Postat av: Emilia

Vackra!

2013-02-07 @ 17:16:00
URL: http://emiliaskok.blogg.se
Postat av: Ida Nilsson

Sådär lagom med allting, gilla!

2013-02-07 @ 20:54:17
URL: http://idacnilssons.blogg.se/
Postat av: hanna

gud så fina :) kan du inte lägga upp en video på hur man gör rosorna?

Svar: Det skulle jag kunna göra =) Annars är det inte alls svårt, du jobbar från mitten och utåt i en cirkelrörelse.
Maria Lindgren

2013-02-14 @ 20:44:57
Postat av: dianasdrömmar

Så fina och ser supergoda ut :) kram Diana

2013-02-17 @ 15:00:40
URL: http://xn--dianasdrmmar-cjb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0