Champagnecake Pops

Publicerat: 2011-12-30 Kl: 20:48:47 | I kategori: Cake Pops

Guldiga och glittriga cake pops =) Sparade undan några champagnecupcakes för att ha dem till cake pops, och det var väl tur det! Första gången jag gör dem i pappersformar och måste säga att det var ett mycket lättare tillvägagångssätt än det jag brukar använda mig av.

Måste säga att jag so far gillar att använda champagne som ingrediens. Det blir en subtil smak som höjer hela bakverket tycker jag. Inte minst tillför det lite lyx, speciellt i samband med choklad. Som alltid när det gäller cake pops så behöver inte måtten vara exakta. Här nedan har jag angett de mått jag hade idag, men det är bara att testa sig fram tills man får en konsistens som går att rulla.




Champagne Cake Pops:
~20 stycken

160 gram champagnemuffins
2 msk champagne
80 gram philadelphiaost
200 gram choklad (allt går inte åt, men popsen blir snyggare om det räcker att doppa dem i chokladen en gång)
ngn tesked neutral olja (valfritt)

1. Mixa kakan tills den bara är smulor.

2. Häll champagne över smulorna.

3. Blanda ner osten och rör runt tills det är som en smet, som går att rulla.  

4. Rulla smeten till små bollar. Tänk på att inte göra dem för stora och gärna jämnstora. Ställ in i kylen en stund för att stelna.

5. Smält chokladen i micron eller ett vattenbad. Låt svalna något. Om du vill så blanda ner någon tesked av en neutral olja, så blir chokladen lite smidigare.  

6. Ta fram bollarna. Doppa ena änden i chokladen innan du sticker in den i bollen. Låta stelna lite så att den "torkar" fast.

7. Täck bollen i choklad. Låt torka lite grann innan du dekorerar med strössel eller som här, med guldflingor.

8. Förvara i en lufttät burk i kylskåpet. De håller sig i ungefär en vecka.

Kommentarer
Postat av: Rebeccca (aka.Marängel)

Snygga!

2012-01-03 @ 14:16:46
URL: http://www.allakanbaka.blogspot.com
Postat av: Johanna

De ser super festliga ut!

2012-01-04 @ 21:39:01
URL: http://joherman.blogg.se/
Postat av: E l v i r a

De här är bland de sötaste jag någonsin sett! Awh.

2012-01-11 @ 08:52:08
URL: http://lillvalpen.blogg.se/
Postat av: Nicole

Åh va gott det ser ut och dina bilder är underbara ! :)

2012-01-11 @ 11:25:48
URL: http://Http://nickys.se
Postat av: s p i n d e l t j e j e n

Hjälp vad gott det ser ut!

2012-01-12 @ 21:28:01
URL: http://www.spindeltjejen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0