Muffins med lingon och kola

Publicerat: 2012-12-29 Kl: 11:19:33 | I kategori: Muffins

När jag började skriva det här inlägget var det fjärde advent, men eftersom det är ett tag sedan så är det väl lika bra att börja om =) Hoppas ni har haft en bra jul! Min har varit lugn och skön, vilket delvis beror på att jag passade på att ägna mina få lediga dagar till att vara sjuk. Totalt onödigt, men så kan det bli ibland. 
 
Muffinsformar från House Doctor
 
Dessa muffins var tänkta till adventsfikat, så där dagen före julafton, men det blev inte så mycket med det. Goda blev de i alla fall, de är fyllda med hemmagjord kolasås och egenplockade lingon (men köpt kolasås och lingon från frysdisken fungerar såklart lika bra!). Eftersom det är mörkt större delen av tiden jag är hemma så bröt jag mot min egen regel denna gång, och tog bilderna i lampsken. Tänkte att ett blogginlägg med dåliga bilder är snäppet bättre än ett blogginlägg utan bilder, så hoppas ni förlåter mig denna gång! Nu ska det ju bli ljusare har jag hört, så det kommer förhoppningsvis inte upprepas ;)
 
 
 
 
Muffins med lingon och kola:
- 8 stycken stora
 
150 gram smör
2 dl socker
2 ägg
1/2 dl vatten
3 d vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl lingon (ev. ngn msk florsocker)
Kolasås (köpt eller egengjord)
 
1. Börja med att göra kolasåsen. Jag använde mig av detta recept. Låt den svalna under tiden du gör muffinssmeten.
 
2. Värm ugnen till 225 grader.
 
3. Smält smöret.
 
4. Vispa ägg och socker poröst.
 
5. Vispa ner vatten och smör.
 
6. Blanda ihop vetemjöl och bakpulver i en separat skål. Vänd sedan ner mjölblandningen försiktigt.
 
7. Vänd ihop lingonen med lite florsocker (för att förhindra att de sjunker till botten). Vänd sedan ner dem i muffinssmeten.
 
8. Använd gärna lite större muffinsformar (förkorta annars gräddningstiden). Fyll dem till strax under hälften med smet, ringla sedan på kolasås innan du fyller på med mer smet. Muffinsformen ska vara fylld till ungefär tre fjärdedelar.
 
9. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15-20 minuter (beroende på storlek på muffinsformarna). Testa med en sticka att de är torra i mitten, då är de klara.
 
 
 
 
 
 
Kommentarer
Postat av: frubalken.blogg.se

Var har du hittat muffinsformarna? =) Förövrigt ser de helt underbara ut!

2012-12-29 @ 11:36:39
URL: http://frubalken.blogg.se/
Postat av: frubalken.blogg.se

Åh nu såg jag att det stod, förlåt =)

2012-12-29 @ 11:50:17
URL: http://frubalken.blogg.se/
Postat av: Veronicas bakblogg

Det där såg verkligen riktigt gott ut!

Gott Nytt År :)

2012-12-30 @ 18:09:07
URL: http://veronica-bakar.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0